Alla inlägg under oktober 2008

Av Johanna - 20 oktober 2008 21:15

Som om man inte tyckte att det var nog med alla sprutor och mediciner till pållan så måste man nu också sitta och pilla med ett äckligt sår. Imorse när jag kolla till henne så hade hennes igenläkta sår på bakbenet (det som hon fick lymfangit av)  spruckit upp och det rann fullt av var ur det. Nice (or not). Så nu måste jag försöka hålla det där såret öppet i några dagar, dvs att jag måste sitta och pilla bort skorpan från det och sen måste jag sitta och trycka ut varet ur det.

För övrigt så har hon ledsnat på att få en kanyl intryckt i halsen, så nu försöker hon tjafsa sig undan det.


Annars har det gått bra med ridandet ute hos Tette. Småpållarna har varit jätteduktiga, det är så himla kul att se vad duktiga de börjar bli:)


Igår kom min suster och mamma tillbaka från Kreta. Har varit så himla avundsjuk på de. Jag ville också vara där värmen är och glassa. Istället sitter man ute i dimman och fryser och önskar innerligt att man hade lyckats hitta igen vantarna.

Min syster har för övrigt köpt en present till mig och Lukas. Varje gång hon och mamma var ute och åt på en restaurang fick de ouzo ( osäker på stavningen). Hon tyckte det var jätteäckligt, därför var hon bara tvungen att köpa lite åt mig och Lukas så att vi också skulle få smaka. Ouzo är väl ingen hit hos varken Lukas eller mig, men det är väl bara att tacka och ta emot. Gratis är gott, eller vad är det man brukar säga:P

Av Johanna - 18 oktober 2008 22:27

Ingen vidare dag idag, alltid ska det ju vara nånting. Allt kan ju bara inte flytta på som en dans på rosor:(


Väcktes imorse av telefonen ringde vid typ halv 8. Det var Elin från stallet som hade utsläppet. Hon ville inte släppa ut min häst, för Wurfan var helt uppsvullen i höger bak och ville inte gå på benet. Fan också vet jag att jag tänkte. Nu lär hon ju ha rullat runt i boxen och typ brutit benet eller nått.

Försökte skynda mig iväg, men det tog lite längre tid än jag trodde eftersom man var tvungen att skrapa rutorna. Men iallafall, efter skrapförsök med 3 olika skrapor, ett utbrott och en sönderslagen isskrapa senare så var jag påväg.

Japp, min häst var helt uppsvullen i höger bak och hade feber. Lymfangit kanske?

Fick dit en veterinär som kunde konstatera lymfangit och som gav mig penecillin som jag ska spruta henne i halsen med i 5 dagar och sen ska hon ha antiinflamatoriskt i maten 1 gång om dagen. Vill inte ens veta vad den här historian gick på.

Nu är hon iallafall bättre, febern har sjunkit med en hel grad och hon stödjer lite mera på benet, men frågan är om får gå ut i hagen imorgon...


Känner att jag inte dirkekt har något flyt just nu. Är det inte hästen så är det jag. Först var det ju hon som fick näsblod så att hon var tvungen att vila en vecka, sen for jag i backen så att jag var tvungen att vila en vecka och nu när vi kommit igång igen så slår hon sig lite på träningen och får en jäkla inflammation så att hon måste ta det lugnt igen. Det var ju faktiskt rätt typiskt, hade ju precis anmält oss till tävlingarna på Hamre men det blir det nog inget av:(


Jaja, imorgon blir det ett ny utmaning för mig. Ska jag lyckas sätta kanylen i haslen på min häst utan att svimma eller kommer jag av ren och skär skräck sätta den i typ kinden på mig själv? Det återstår att se...

Av Johanna - 17 oktober 2008 22:06

Fick ett sms av Lottie lite tidigare med frågan om jag ville hänga med ut. JA, ÄNTLIGEN! Fan, här ska det partas tänkte jag. Men mina drömmar och förhoppningar krossades kanske omgående.

"Nä, jag tänker inte sitta och köra dig ikväll, då blir ju hela min tv-spelskväll förstörd."

Jaham vad gör man nu då? Vi hade just kommit hem till Lukas mamma för att äta och för att kunna komma iväg till Västerås var jag först tvungen att få skjuts till Kolbäck (för jag får absolut INTE köra Lukas bil som har dålig koppling). Mitt sista hopp låg hos Lukas mamma, men när vi kommer in ligger hon på soffan med ett glas vin. Fan, inge party för mig ikväll:(


Men näst helg, då blir det party för hela slanten! Min snöting Räka fyller 19 år! Bara 1 år som tonåring kvar, sen blir du tant, haha:P Sj ska jag passa på att gå till tandläkaren innan jag blir 20, sen kommer man ju knappast ha råd med det.


Förresten så vet jag inte om jag har nämnt det, men vi ska byta lägenhet. Kommer få flytta in i en alldeles nybyggd lägenhet med 2 sovrum och ett kombinerat vardagsrum/kök. Jag sitter redan och funderar på tapeter, för det får vi bestämma alldeles själva. Kommer troligen också att få en kammin därinne också för att spara på värmen. Förstå vad lyxigt!

Dock kommer lägenheten inte vara klar förrän framåt sommaren, de har just börjat med grunden, men man kan ju alltid börja fantisera om hur det kan se ut:P

Av Johanna - 13 oktober 2008 20:34

Här har jag nu suttit sen kl 6 och sökt jobb. Har hittat en hel del, men att det har tagit en sån lång tid är för att datorer alltid sak krångla när jag håller på med de. Hoppas att jag får något jobb snart, kan ju inte leva på Lukas hur länge som helst. Tack vare Tette får jag in lite extrapengar iallafall så att jag kan betala lite räkningar. Hon är så himla snäll:)

Imorgon bär det iväg till Pether Markne. Ska dock tyvärr inte rida själv, följer med som sällskap när Tette ska visa några hästar men ska bli kul att se hans anläggning, den ska ju tydligen vara jättefin.

Har börjat rida nu igen iallafall. satt upp i onsdags på min lilla pålla. Hon tyckte jag var skittråkig som bara skulle ut och skritta. Igår blev det iallafall lite galopp, har inga problem alls nu med armen när jag rider:) Nu är siktet inställt på Hamres tävlingar vecka 46, om hon inte blir såld innan dess.

Men, ska jag åka dit så måste jag lära mig att backa med transport, för eftersom jag antagligen ska rida på fredagen så kan inte Lukas följa med och hjälpa mig. Hur ska detta gå:P


Nä, nu måste jag nog dra så att jag hinner handla. Önska mig lycka till med allt:)


Av Johanna - 11 oktober 2008 16:47

Hur kan man tappa så mycket på en vecka. Red i onsdags för första gången efter torsdagens lilla olycka och igår satt jag och jobba smurfen lite i skritt och trav. Det resulterade i en grym träningsvärk i min rumpe gump idag, smärta. Får väl se hur det kommer kännas imorgon eftersom jag var ute och klättra med henne idag. Men, men, det blir morgondagens problem.


Imorse blev det en äkta sovmorgon för min del. För första gången på evigheter så var det lukas som väckte mig och inte tvärtom. Jag har ju den irriterande ovanan att vakna efter max 8 timmars sömn, vilket inte är särkilt uppskattat av min sambo. Det spelar ingen roll om jag har vart ute och partat av mig lite kvällen innan, morgonen efter vaknar jag efter 8 timmars sömn, pigg och glad.

Detta är nog vad Lukas hatar mest med mig, att jag kan må så bra fast att jag varit helt aprak kvällen innan. Själv brukar han ligga i sängen, gny ynkligt och ropa efter Ipren och vatten. Endast två gånger har jag varit bakfull och då var det riktigt illa.

Första gången var det efter en uterunda med Boppan då vi för det första blev nekade att komma in för att vi var för fulla (kom dock in typ en kvart senare) och sen så bjöd Boppan på tequila shotar. Jag började spy redan inne på krogen och dagen efter hängde jag typ över toaletten från 8 till ungefär 12-13. Fy, det var nog det värsta jag vart med om, har inte kunnat dricka ren sprit eller tequila riktigt som jag gjorde innan. Andra gången var efter en tjejkväll då vi körde ölspelet och jag fick nog i mig mest av alla.

Men det var ett tag sen nu, men jag har väl tur som bara mått så dåligt 2 ggr. Jag har kanske lärt mig supa på rätt sätt efter det:P

Av Johanna - 5 oktober 2008 17:37

Satt och glodde runt på internet när jag läste om en sida där man kunde samla poäng och få presentkort på H&M eller Gina Tricot. Var tvungen att prova så jag anmälde mig. Gratis kläder skulle ju inte vara fel, var hur länge sen jag hade pengar att handla kläder för, I miss it. Lägger in länken här nedanför ifall någon annan vill göra ett försök till att samla poäng.

http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=27851

Av Johanna - 5 oktober 2008 15:52

Vad man får stå ut med bara för att man är tillsammans med en äkta bilnörd. Har just stått ute i regnet och glott på när de kört konbana på en parkering i Västerås. Varför gör jag inget annat då kan man fråga sig då. Jo, eftersom min kära armbåge inte är som den ska just nu så har jag stora problem med att köra bil så då får man hänga med pojkvännen istället. Sen så ska manju såklart visa intresse för varandras intressen och jag försöker så gott jag kan. Har stått med och kollat x antal gånger när de har vart ute på race och så många gånger jag har stått med och glott i garaget går det väl inte att räkna till.

Min hjälp brukar dock inte vara så uppsakattad jämnt. Sist jag skulle hjälpa till så sluta det med att jag slog min stackars pojkvän med en stor hammare rakt på fingrarna istället för att slå på något slags fäste på en motor.Hoppsan

 Det finns dock en sak som stör mig en aningens vad gäller hans bilintresse. Det är att jag måste dela förstaplatsen i hans hjärta med hans jävla bil, en Mitzubishi (osäker på stavningen) Evolution 3. Har försökt förhandla om detta, men det är icke förhandlingsbart. Faktum är att bilen var number one ett tag när han nyss köpt den, men efter stora påtryckningar och hot från min sida så delar vi nu förstaplatsen.

Men men, man ska väl inte alltid klaga, för krånglar min bil så tittar man bara på honom med huvudet lite på sned, blinkar lite med ögonen, putar lite med läpparna och säger "Snäällaa" så är saken klar och man behöver inte åka till någon verkstad där man får betala multum med pengar. Det enda man nu behöver göra är att fixa en riktig "mysig" kväll i sängen åt honom istället;)  

Av Johanna - 4 oktober 2008 12:00

Jisses, det var ett tag sen jag skrev nu, men så kan det vara när man faktiskt inte har något internet. Dator, det har jag, 2 stycken som bara står i ett hörn i lägenheten, bredvid ödlan Hjärtruds terrarium tillsammans med en massa andra grejor. Det här med internet har vi sagt får vänta tills jag har ett jobb. Japp, jag är fortfarande arbetslös och pengalös. Det går inge vidare på jobbfronten, ibland känner jag mig rätt så misslyckad, är det ingen som kan tänka sig att anställa mig?

Men den senaste månaden har jag faktiskt haft lite extra knäck. Har hjälpt till i det stall där jag hade praktik i vintras och har fått en del slantar för att hjälpa till med in och tillridningen på några hästar. Det var riktigt sjyst av henne att erbjuda mig det, sen tycker jag att det är så himla kul med unghästar så jag har trivts som fisken i vattnet. Men såklart får man ju bakslag då och då.

I torsdags när jag skulle hänga på en 4-åring som vi hållit på med i 3 veckor så fick han frispel och flög iväg som en galning. Det här är något han börjat med 2 dagar tidigare så jag försökte slänga mig av honom som jag gjort tidigare, men fastnar i sadeln och dimper ner i backen i stallet. Såklart så försöker man ta emot sig (ganska osmart egentligen). När jag sätter ner handen i backen så knäcker det till i armbågen, fan också! Tror ju såklart att den har gått av men efter att ha känt efter så är det nog ingen fara så jag hoppar upp på hästen igen (som far iväg i en hel bockserie) och fortsätter det vi höll på med. Allt gick jättebra sen och han var ute på sin första uteritt, kunde både trav och galoppera utan problem.

Jag kände att jag hade ont i armbågen och hade svårt att böja och sträcka ut armen så dan efter gick jag till vårdcentralen, där jag fick en remiss till röntgen och ett konstaterande att det inte fanns någon fraktur (vilken tur) men att jag har fått en blodutgjutning i höger armbågsled. Så nu får jag inte göra något tungt arbete på 1-2 veckor. Wei, vad glad jag blir, jag kommer ju inte alls bli tokrastlös.

Så, det var väl en liten uppdatering av mitt liv för tillfället. Ingen har köpt Wurfan än heller och vi håller på och hjälper till med bygget av vår nya lägnehet:)

Så, det får vara allt så länge, ska försöka uppdatera mitt liv lite oftare:P 

Ovido - Quiz & Flashcards